Monday, 21 October 2013

Plan yang bercelaru...Help!

Assalamu'alaikum semua...

Sejak akhir-akhir ini saya seolah-olah melarikan diri dari dunia cyber. Jujur saya katakan yang saya rasa down sangat bila baca post-post yang tak putus-putus di facebook Komuniti Jutawan Industri, dan semua sedang mengorak langkah menghasilkan sesuatu, mempromosi sesuatu, dan mula dapat pelanggan yang ramai...

Ah...mungkin andaian saya saje...

Saya lebih down bila hadapi masalah nak ambil gambar, edit, upload gambar untuk pelancaran tudung Hoodie 4G dan idea yang masih berlegar-legar dalam kepala... nak buat tudung layer koshibo kain bunga, tak beli kain lagi, tak ada kamera, hanya ada kamera fon, photoshop, tak ada mesin jahit tepi, tiada tempahan kerana baru ada gambar tudung biasa je...nak bagi tudung pada Mira SA Bloom untuk display di kedai sempena Festival Konvo UTM 23-30 Oktober 2013...

Aaaargh...banyak nye benda nak buat tapi banyak juga kekurangan...sangat sedih dan tak berdaya...

Lebih rasa sangat kekurangan ilmu bila hari sabtu baru ni (19/10/2013) gi survey mesin jahit Janome Epal yang harganya boleh tahan mahal tapi full of knowledge yang boleh dapat dengan pakej Kepakaran Jahitan yang diberikan mereka...tiba-tiba terasa nak beralih angin ke bidang jahitan pakaian kanak-kanak, lelaki dan perempuan. Nak buat jubah anak perempuan dan lelaki, seluar panjang untuk anak lelaki, skirt untuk anak perempuan, telekung dan sejadah kanak-kanak, soft toys, papan abc, alif ba ta, nombor roman dan arab 123....Ada lagi...Beg botol air dan bekas makanan gambar stroberi...baju kurung, tudung anak-anak kecil yang comel...

Aaaaargh...banyaknya nak buat... Terasa diri ni sangat cetek ilmu jahitan...kasihan mereka, susah nak cari pakaian yang menutup aurat dengan sempurna...huhu...

Tapi ini semualah yang menyebabkan saya bergantung sepenuhnya kepada Allah untuk membantu...

Sebaik saya dah ada idea dan nak setup fanpage dan company, saya nak cari team, tapi tiada siapa mahu bila saya approach secara personally...or bahasa mudahnya saya takut nak post publicly siapa yang saya perlukan kerana saya tidak menjanjikan pulangan or gaji yang lumayan. hHanya dapat bantu marketkan nama-nama mereka yang dah tolong saya...Ada ke orang yang nak tolong tanpa bayaran dalam bentuk monetary? Hanya promo nama person atau company yang tolong produk saya masuk online.

Siapalah saya. Bukannya popular mana pun macam DAO, kan?

Tapi macam mana saya nak buat online presence jika saya harus buat semuanya sendiri.



Ini plan saya, kalau perlu pembetulan atau penambahbaikan, mohon berikan cadangan:

Plan Wonder Pets (Kerjasama):

1. Dapatkan sesiapa yang boleh bantu ambil gambar dan edit supaya jadi sebuah banner produk yang cantik utk FB. Dan boleh digitize logo/label tudung yang saya dah lukis atas kertas.

2. Dapatkan sesiapa yang boleh promo di FB untuk dapatkan tempahan: upload di fanpage, personal page, blog.

Untuk mereka-mereka ni (No. 1 & 2) saya akan mention dan selalu mention siapa yang tolong ambil gambar dan buat edit, dan buat promo supaya sepada sesiap yang berminat boleh contact diorang untuk dapatkan perkhidmatan berbayar dari mereka...

3. Berikan promo agen dropship kepada sesiapa yang beli produk.

4. Bila dah banyak tempahan @ tempahan pukal, beli mesin-mesin yang perlu, cari pekerja di kalangan ibu-ibu tunggal, kalau tak pandai jahit, beri latihan. Boleh bawa anak dan akan sediakan tempat mengasuh...Daftar company, kalau boleh Sdn. Bhd.

5. Lantik someone yang pakar untuk fikir tentang upah pekerja, servis mesin, berbaloi tak dengan harga produk...

Dah bercelaru dah...

Tujuan paling besar saya adalah bantu ibu-ibu tunggal terutama yang beragama Islam tak kira bangsa apa untuk ada pendapatan sendiri sambil jana ekonomi Islam...

Plan juga sebahagian hasil pendapatan nak salur ke institusi yang sepenuhnya bergantung kepada infaq. Dah ada dah organisasi tu, hanyak laksanakan selepas company ni dapat sales dan pusingan yang boom...buat masa ni kapasiti hanya personal money...huhuhuuu........berapa ciput la sangat...

Sekian dulu...nak gi basuh muka...

Wassalam..

No comments:

Post a Comment